Cape Palliser, Abel Tasman, Hokitika, Gillespies Beach

13 maart 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Ons laatste tripje op het Noordereiland gaat naar de Zuidkust, Cape Palliser. Onderweg naar de vuurtoren komen we langs een zeehondenkolonie. Sommige zijn moeilijk te spotten, vanwege hun kleur smelten ze bijna samen met de rotsen. Ook liggen er een paar grote seals gewoon te slapen langs de weg.

Met de auto op de ferry varen we vervolgens van Wellington naar Picton. Dan nog 3 uurtjes doorrijden naar het Abel Tasman National Park. We boeken een kayak- en hike-tour en gaan ook zelf nog op pad met de watertaxi. Omdat het eb is, wordt de boot met een tractor het water in gereden, erg grappig! We worden afgezet op een strandje en lopen dan 12km terug naar de auto. De volgende ochtend gaan we eerst een stuk kayakken (ook op zee!) om vervolgens weer stuk door het National Park te lopen. In totaal lopen we zo’n 25km van deze Abel Tasman Coast Track (jaja, we hebben een redelijke conditie door al dat hiken!).

Na Abel Tasman rijden we via de Westkust omlaag naar Hokitika. Onderweg maken we ook een stop bij de Pancake Rocks. Bizar gevormde rotsen, het lijken wel stapeltjes pannenkoeken. Hokitika is een stadje waar voornamelijk veel Jade wordt verkocht.  We vinden er verder niet veel aan. Wel bezoeken we de Hokitika Gorge met bijzonder turquise water. ’s Avonds rijden we nog naar de Glowworm dell, prachtige kleine lichtjes!

Na Hokitika rijden we, op weg naar Franz Josef, naar Gillespies Beach. Truus en Evert hebben daar toen grote zeerobben op het strand gezien. Helaas is de weg naar de kolonie afgesloten en via het strand, ook al is het eb, kunnen we er nu niet komen. Het strand ligt vol enorme rotsen (van de klif?) en het waait enorm. Wellicht proberen we het later nog een keer. Overmorgen gaan we een heli-hike op de Franz Josef Glacier doen, we duimen voor goed/mooi (droog!) weer.

CapePalliser CapePalliser_view CapePalliser_Seal AbelTasman_Boat AbelTasman_View AbelTasman_Track AbelTasman_Track2 AbelTasman_Kayak PancakeRocks PancakeRocks2 HokitikaGorge Hokitika GillespiesBeach GillespiesBeach_2 GillespiesBeach_3

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Marianne van Soesbergen:
    13 maart 2018
    DANK voor de paradijselijke foto's !
  2. Leen:
    13 maart 2018
    Fantastisch land zeg echt schitterend....
  3. Truus:
    13 maart 2018
    Nooit adviseer ik nog deze onze bijzondere plek op de aarde. "Gillespies Beach" Blijkbaar alleen voor ons weggelegd. De hikes hebben we gemist. Het gaat jullie goed lieverds.
  4. Kees:
    13 maart 2018
    Weten jullie nog hoe een gewoon polderlandschapje eruit ziet? Met een molentje en een slootje en zo.
  5. Kees:
    13 maart 2018
    Hebben jullie die al zien vliegen daar? Je bent er toch... https://www.engadget.com/2018/03/13/cora-autonomous-electric-kitty-hawk-new-zealand/