Nieuw Zeeland, keep left!

25 februari 2018 - Whangarei, Nieuw-Zeeland

Kia ora. Haere mai in New Zealand!

Vanaf Sydney is het nog ruim 3 uur vliegen naar Auckland. Gelukkig konden we nog een beetje slapen in het vliegtuig. De auto ophalen en gaan. En, keep left! In plaats van je richtingaanwijzer doe je je ruitenwissers aan. Snelheden zijn hier makkelijk 30, 50, 80 of 100 (but you don't have to hit that number).

Slapen doen we in Titirangi, een klein plaatsje vlakbij Auckland. We hebben toch wel last van een jetlag, het is hier 12 uur later, nog weer 6 uur later dan Thailand. We hebben geen zin in een stad en gaan daarom naar de West-kust, naar Piha, een prachtig strand met zwart zand en een Mauri-rots, Lion's Rock.

Het is echt een feest om hier rond te touren, na elke bocht wacht weer een ander spectaculair uitzicht. Onze volgende stop is Paihia in de Bay of Islands, verder naar het Noorden. Aldaar bezoeken we de Waitangi Treaty Grounds en het museum. Heel interessant om meer te weten te komen over het 'ontstaan' van Nieuw Zeeland. Wist je dat Nieuw Zeeland zo heet omdat het genoemd is naar 'ons' Zeeland door de Nederlander Abel Tasman?

Na de Bay of Island (Oost-kust) rijden we via Omapere, South End (West-kust) en de beroemde Kauri reuzenbomen naar Whangarei. De grootste Kauri boom (zie foto) is 2000 jaar oud, 51,5m hoog en heeft een doorsnede van 13,8m. Ook dit is weer een prachtig gebied, groen, groener, groenst! We doen een hike naar Mount Manaia (420m hoog) en gaan naar Smugler's Bay en Ocean Beach. Het ene plaatje is nog mooier dan de andere en dat belooft wat, want het Zuider-eiland schijnt nóg mooier te zijn. Voorlopig zijn we nog op het Noorder-eiland, morgen rijden we naar de Coromandel.

Wat ook heel bijzonder is, is om op deels op dezelfde plekken te komen die Evert & Truus ook bezocht hebben. In de voetsporen van ....

Piha Piha1 Piha2  Piha3 Piha4 Maori_house Maouri_house2 Flagpole Southend Southend3 KauriTree KauriTree2 ViewFromTheTavern View_WhangareiHeads View_WhangareiHeads2 WalkingToSmuglersBay  SmuglersBay OceanBeach

1. Marianne van Soesbergen:
    25 februari 2018
    PRACHTIGE plaatjes weer ! Ik snap dat het behalve prachtig ook heel vermoeiend is ( jetlag ). Ik inmiddels gisteren 67 geworden, kan het bijna niet geloven ! ❣
  2. Barbara, Dave, Milan en Jesse:
    25 februari 2018
    Wat ziet het er mooi uit zeg! Helemaal te gek! Groetjes!!!
  3. Truus:
    25 februari 2018
    De zee is nooit ver weg. Hoe is het weer daar? Ik reis met jullie mee met mijn herinneringen.
  4. Ruben:
    25 februari 2018
    Het weer is heel fijn! Zo’n 24 graden, paar wolkjes en n klein briesje. Dus lekker in korte broek en op slippertjes. Op het Zuidereiland is het nu wat minder mooi weer en er komt de komende dagen waarschijnlijk ook wat bewolking en regen deze kant op. Leuk he, diezelfde plekken die wij ook aan doen. Ik herkende de Kauri-boom van een foto waar jij op staat, Truus!
  5. Kees:
    Waanzinnige beelden weer.
  6. Kees:
    25 februari 2018
    Volgens het schema morgen naar Coromandel? Ben weer benieuwd.
  7. Eva:
    26 februari 2018