Queensland - Het Zuiden

30 april 2018 - Airlie Beach, Australië

Het is alweer even geleden dat we wat geschreven hebben! Je verwacht het niet maar het internet/wifi is hier op de campings lang niet overal even goed, dat maakt ‘t soms lastig om foto’s te uploaden. Inmiddels hebben we een wat meer relaxed reisritme te pakken. Het blijft 'moeilijk' om niet teveel te plannen/te rijden op een dag, zoveel te zien en te doen. Keuzes maken! Het schudden en rammelen van de camper tijdens het rijden zijn we nu wel gewend. Hoe Noordelijker we komen, hoe mooier en interessanter het landschap ook wordt.

In Byron Bay gaan we o.a. naar Cape Byron en daar zien we van bovenaf een mantaray, dolfijn en zelfs een haai zwemmen. Het water is hier ontzettend helder. Ook nemen we een surfles, het valt nog mee om op het board te staan, het valt tegen om ook te blijven staan ;-) In ieder geval een hele leuke ervaring.

Vanuit Byron rijden we via Lennox Head (super chill en leuk plaatsje) naar Brisbane. Surfers Paradise en de Gold Coast slaan we over, we rijden er alleen maar doorheen. Heel raar, opeens allemaal wolkenkrabbers en grote/hoge hotelketens langs de kust. ‘Ze’ vergelijken dit deel van Australië ook wel met Miami… Brisbane is ook weer een grote stad maar wel met een leuke sfeer. Middenin de stad hebben ze een strand/lagoon gemaakt. Leuk gezicht zo tussen de gebouwen!

Iets boven Brisbane ligt de Australian Zoo. Erg leuke dierentuin van wijlen Steve Irwin, de crocodile hunter. Ze hebben o.a. een Cassowary, wat een gekke vogel is dat! Ook is er een groot terrein met kangoeroes en wallabies. Je kunt speciaal voer kopen om aan ze te geven en je kunt ze ook aaien. Bijzonder om zo dichtbij te komen. De dingo’s laten ze gewoon uit en ook loopt er een luipaard aan de lijn in het rond. Al met al leuk opgezet, we spenderen er bijna een hele dag!

Ook boeken we een dagtrip naar Lady Elliot Island. Daar vliegen we, heel decadent, heen met een klein vliegtuigje. Prachtig eiland aan het begin van Great Barrier Reef (Zuid-kant). Om van de ene kant van het eiland naar de andere kant te komen moet je lopend de start-/landingsbaan oversteken. Goed uitkijken of er geen vliegtuig aankomt… Het snorkelen hier is echt prachtig. Super helder water! We zien veel mooie vissen, schildpadden en ook nog een haai van circa 3 meter (dat vond ik echt wel even enorm schrikken! Gelukkig zwom ie gewoon door). Lady Elliot staat bekend om de mantarays maar die hebben we helaas niet gezien.

Via Agnes Water/1770 rijden we naar Cape Hillsborough National Park. De camping die hier aan het strand ligt staat bekend om de zonsopgang met kangoeroes op het strand. En ja hoor, als we om 6u ’s ochtends het strand op lopen staan daar meerdere roo’s en wallabies ook naar de zonsopgang te kijken. Magisch!

In Cape Hillsborough lopen we nog wat kleine hikes (spot de wandelende tak op de foto) in het National Park om vervolgens door te rijden naar Eungella National Park. Dit park staat bekend om de platypus (vogelbekdier) en de blauwe Ulysses vlinder. De vlinder (die ook echt prachtig blauw is) hebben we gezien, helaas geen platypus. We slapen op een geweldige camping (Platypus Bushcamp) in het regenwoud, naast de rivier en met ‘jungle douche’. De rivier heeft verschillende ‘water holes’ waar je in kunt zwemmen, lekker verfrissend! Ook kun je een hike lopen naar een waterval.

Vandaag zijn we met een zeilboot naar de Whitsundays gevaren. Ook weer prachtig blauw water en hagelwitte stranden (we hebben wat zand meegenomen), paradijselijk. Er stond redelijk wat wind, dat was wat het zeilen betreft fijn, voor het snorkelen wat minder. Het water was daardoor niet zo helder. Het koraal is hier prachtig, weer heel anders dan bij Lady Elliot. Het koraal hier heeft meer verschillende kleuren en het danst!

CapeByronBay CapeByronBay2 BrokenHead LennoxHead Zeester SevenMilesBeach_LennoxHeas LunchOnTheBEach Brisbane Brisbane2 Brisbane3 GlassHouseMountains SteveErwin_Zoo Zoo_Cassowary Schildpad Zoo_Roo LadyElliot1 LadyElliot2 LadyElliot3 LayElliot_Lagoon LadyElliot_schildpad1 LayElliot_schildpad2 LadyElliot_Copiloot Road Road2 DessertOrBeach RoosOntheBech1 RoosOnTheBeach CapeHillsbourough WandelendeTak PlatypusBushcamp RoomWithaView Eungella_Waterhole Eungella_Waterfall Eungella_Waterfall2 Whitsundays

1. Mieke:
    30 april 2018
    ooooohhh, willen jullie nog ooit terug? X
  2. Truus:
    30 april 2018
    Echt anders dan NZ. Relaxen en snorkelen heeft ook wel wat. En dan die haai! Het weer is hier omgeslagen heel veel regen. Liefs en groetjes
  3. Peter L:
    Geweldig zeg!

Doe mij ook zo'n strand met roo's!
    Fuck wat gaaf!!!
  4. Marijke:
    30 april 2018
    Wat een leven......Zo heerlijk voor jullie! Prachtige foto's.
  5. Marianne van Soesbergen:
    30 april 2018
    dat van die ontmoeting met die HAAI had je nou niet moeten zeggen..😣 Hier op het ogenblik ook veel water maar dan uit de lucht, net kleddernat geregend op de fiets !
  6. Kees:
    30 april 2018
    Water holes. We have a whole lot of water too. Daar krijg je de hik van. Jullie een Hike. 'k Krijg wéér zin om te zwemmen. Gaaf die vuurtoren op Byron Bay. Dat kerkje in Brisbane was met zijn toren ooit het hoogste gebouw. Ik zag vanochtend op de weg nog een platte poes. Hé, jullie gaan lekker daar. :-)
  7. Eva:
    Wat een schitterende foto's! Supermooi en magisch inderdaad ♥
  8. Hans:
    30 april 2018
    Top foto,s heb je een nieuwe knuffel Anna.....ze zijn echt leuk...
  9. Ruben:
    1 mei 2018
    Nou, t slippertjes-bestaan bevalt ons inderdaad prima! Al missen we thuis (en daar horen jullie allemaal bij!) inmiddels ook wel een beetje ☺️

@Hans, haha, ja, kangoeroes ipv konijnen!
  10. Kees:
    1 mei 2018
    @Anna. Heimwee? Nog even volhouden. Nog maar 5 weekjes....
  11. Kees:
    1 mei 2018
    Binnenkort in dit theater: Ruben gaat Skydiven.
  12. Kees:
    8 mei 2018
    't Is een beetje stil vanuit Down Under?
  13. Kees:
    8 mei 2018
    't Is een beetje stil vanuit Down Under?
  14. Anna:
    9 mei 2018
    @Kees, niet echt heimwee hoor, daarvoor hebben we t teveel naar ons zin. Mis wel bepaalde dingen van thuis, zoals slapen in je eigen bed! 😊