Sydney en de Oostkust (New South Wales)

15 april 2018 - Sydney, Australië

In Sydney slapen we in de wijk Surry Hills. Ook een leuke wijk met veel koffie-, eettentjes en winkeltjes, lijkt een beetje op Fitzroy in Melbourne, al ligt alles iets meer verspreid. Sydney is dan ook een grote stad met 4 miljoen inwoners. Ze verwachten in 10 jaar tijd te groeien naar 8 miljoen. Geen idee waar al die mensen moeten gaan wonen, t is én een hele dure stad (1 vd duurste ter wereld, niemand kan er een huis kopen) en vanwege de laagbouw ook een hele brede stad. Dan zijn al die leuke bungalows niet echt handig. Als je van de ene naar de andere kant van de stad wilt reizen ben je zo 2,5u onderweg… Met terugwerkende kracht vinden we Melbourne tot nu toe de leukste stad.

Uiteraard bezoeken we in Sydney het Opera House, de Harbour bridge, Bondi Beach, varen we met de ferry door de haven, lunchen we bij de Fish Market en struinen we in Paddington over de markt. In de haven tegenover het Opera House speelt La Bohème, in een tijdelijk openluchttheater. Naar de opera met uitzicht op de Opera, heel bijzonder. Ook gaan we op bezoek bij Job, de neef van Ruben die hier woont, altijd apart om iemand ‘aan de andere kant van de wereld’ op te zoeken! En heel gezellig.

Na 3 dagen Sydney is het tijd om de camper op te halen. Job is zo lief om ons te brengen, scheelt toch ruim 1,5u reizen met het openbaar vervoer. De camper is klein maar fijn, enorm ‘knus’ zullen we maar zeggen ;-) T is even wennen qua opbergen, slapen, koken en rijden maar inmiddels zijn we aardig gewend. Gelukkig is de camper ook een automaat en hoeven we niet te schakelen. Heel fijn om weer even een eigen plekje te hebben.

Vanuit Sydney zijn we eerst een stuk naar het Zuiden gereden, naar Hyams Beach vlakbij het Booderee National Park. Stranden met het witste zand! We hebben een prachtige plek middenin het bos. Als we willen parkeren springt er een kangoeroe op de weg en als we zitten te eten komt er een brutale possum bijna naast de tafel zitten. We horen tijdens onze reis steeds weer nieuwe geluiden, vooral veel vogels, die kletsen wat af! Na 2 nachtjes rijden we weer richting het Noorden. We slapen ook nog een nacht in Coopernook, ook weer in een bos. We staan nu op een camping in Nambucca Heads, vlakbij het strand. Morgen rijden we naar Byron Bay en daar blijven we waarschijnlijk een paar dagen.

Australië en Nieuw-Zeeland zijn enorm verschillend. Australië is echt veel groter en uitgestrekter, veel platter ook. Hier rijd je hele stukken op de snelweg, die ook nog vrij druk is. We hebben zelfs al een paar keer in de file gestaan. In Nieuw-Zeeland wachtte er echt om elke hoek een ander landschap, kwam je veel minder mensen tegen en waren de wegen vanwege de vele bergen veel bochtiger (snelwegen heb je daar bijna niet). T is een beetje lullig voor Australië maar na Nieuw-Zeeland vinden we het landschap hier tot nu toe wel een beetje saai (we zijn een beetje verwend!). Het is zeker mooi, alleen tot nu toe niet echt divers of erg indrukwekkend. Dat zal vast nog wel anders worden als we nog meer naar het Noorden gaan (de Whitsundays en duiken bij het Great Barrier Reef) en straks ook naar Alice Springs.

OperaHouse OperaHouse2 Sydney_Sunset SydneyHarbour HarbourBridge HarbourBridge2 Sydney_FishMarket FishMarket_lunch Beachwalk_Congee BondiBeach KoffiedrinkenmetJob NaardeOpera LaBoheme2 DeCamper OntbijtAanZee BeachRockPool Hihi BoodereeNationalPark BoordereeNP_whitestbeach1 BoordereeNP_whitestbeach2 KoalaHospital NambuccaHeads

1. Kees:
    15 april 2018
    "We zijn een beetje verwend." Understatement of the year.
  2. Irene:
    Leuk die camper 😊
  3. Dicky:
    15 april 2018
    Heerlijk verhaal om te lezen. Veel plezier nog.
  4. Marianne van Soesbergen:
    15 april 2018
    Lekker veel vrijheid met jullie eigen campertje ! En mooi dat je die dieren zo in het wild onrmoet. Hier een beetje saaie zondag met wel heel veel vogels in de tuin, 's ochtends vroeg beginnen ze al te fluiten da's wel gezellig hoor 🐥🐦🐤
  5. Truus:
    15 april 2018
    Even afkicken en lekker vakantie vieren, even moet niks.
  6. Peter L:
    Super!
  7. Marijke:
    16 april 2018
    Jullie zien er zo relaxed uit! Wat een mooi leven op deze manier. Geen stress of werkdruk ervaren , al die weken. Geniet ervan en sla het op!
    Liefs, ook van Cliff.
  8. Chantal:
    16 april 2018
    Hebben jullie de Kookaburra al gehoord?
  9. Christa:
    18 april 2018
    Don't forget Dreamtime & Walkabout! Neem een didgeridoo mee...please...
  10. Ruben:
    19 april 2018
    Inderdaad, even afkicken! Inmiddels hebben we het 'echte' vakantieritme een beetje te pakken. En t is wel heerlijk hoor, lekker de hele dag buiten op je slippertjes! We doen lekker relaxed en rijden niet te grote afstanden per dag, dat rijdt met een camper toch echt anders dan met een auto. En omdat het hier al vroeg donker is (6u) is het ritme ook wat anders, vroeg eten op tijd naar bed en vroeg weer op. Op de campings is het om 10u 's avonds doodstil...

En ja, de Kookaburra! Die hebben we zeker gehoord en gezien. Wat een prachtige vogel is dat.