Northern Territory - The Outback

14 mei 2018 - Darwin, Australië

Rubens verjaardag vieren we in Alice Springs. Een relax-dagje :-) Stadje verkennen, eten en naar de film! Alice Spring ligt in ‘the outback’, in het midden van Australië. Ze noemen het ook wel 'the red centre', als je naar de foto's kijkt zie je vanzelf waarom.

In Alice Springs zien we ook voor het eerst echt de Aboriginals. Een triest gezicht eigenlijk omdat de meeste Aboriginals die je hier in de stad ziet, verstoten zijn door hun community en hun bestaan dronken en zwervend over straat doorbrengen. Wist je dat tot 1967 de Aboriginals niet eens gezien werden als mensen/inwoners van Australië maar tot de flora en fauna behoorden? Bizar en zo triest…Het stadje is verder niet heel bijzonder maar vanuit hier vertrekken de meeste tours naar Uluru, de grootse monoliet ter wereld. Wij hebben een 3-dagse tour geboekt, op naar the outback!

Om 5.30am worden we opgehaald, lekker vroeg weer. Het is een takkeneind rijden… door ‘niks’! Eerst 2,5 uur naar Erldunda, het laatste station waar je nog bereik hebt met je telefoon. Vervolgens is het nog zo’n 3 uur rijden naar Kings Canyon. Bij Kings Canyon doen we een hike van 3,5 uur, ‘ze’ zeggen dat de Kings Canyon ook wel de kleine versie is van de Grand Canyon. De Kings Canyon bestaat uit versteende zandduinen en in het midden vind je de Garden of Eden, een soort oase met water en bomen. Onze guide Grace waarschuwt ons meerdere keren dat dit best een gevaarlijke plek is, “you could die here”, dat komt dan vooral door uitdroging in de zomer (het is hier nu gelukkig winter) of omdat mensen te dicht bij de rand van de canyon komen en naar beneden vallen.

Na Kings Canyon rijden we nog eens 2,5 uur. Tijd om hout te sprokkelen voor het kampvuur. Vanavond slapen we in een bush-camp, gewoon buiten in de woestijn dus. Er is wel een soort toilet, dat wil zeggen een gat in de grond met een hokje er omheen gebouwd. Slapen doen we in een swag, een buitenslaapzak met een matras onderin, hier lig je met je slaapzak in, gezellig rond het kampvuur! Koken doen we ook op het kampvuur, er wordt zelfs brood (mix van gist en bier) gebakken in een speciale pan waar je kolen op de deksel strooit. Het is overdag redelijk warm, zo’n 22 graden, ’s nachts koelt het echter af naar 5 graden. Met meerdere laagjes aan je swag in dus! Omdat we hier echt in de middle of nowhere zijn, is de sterrenhemel prachtig, je ziet heel duidelijk de Melkweg.

De volgend ochtend worden we om half 6 gewekt voor de zonsopgang. Swag oprollen en gaan! Iedereen heeft ‘t ijskoud. Na het ontbijt rijden we gelukkig naar een camping waar we warm kunnen douchen, wat een genot! Vervolgens rijden we naar Kata Tjuta, ook een heilige Aboriginal plaats. Kata Tjuta betekent vele hoofden. Ook hier maken we weer een lange wandeling van zo’n 2,5 uur. Deze domes zijn gemaakt van losse stenen en samengeperst zand. Na deze hike is het tijd voor een korte wandeling langs Uluru en vervolgens de zonsondergang. We rijden naar een grote parkeerplaats waar meerdere tours zich verzamelen, sommige hebben zelfs champagne en een kaasplateau…

Deze nacht slapen we weer in onze swag maar nu op een camping. Toch fijn om een echt toilet en warme douche in de buurt te hebben. Het is deze nacht iets kouder dan gisteren, zo’n 2 graden, brrr… We worden weer vroeg gewekt want nu gaan we de zonsopgang bij Uluru bekijken. Hierna lopen we het andere deel langs deze indrukkwekkende 'rusty rock' zodat we in totaal een rondje eromheen gelopen hebben.

Uluru (Ayers Rock) is ook een heilige Aboriginal plaats en pas sinds een aantal jaren ‘teruggegeven’ aan de Aboriginals. Al lijkt het van veraf of Uluru 1 groot steen is, als je dichtbij komt zie je dat het eigenlijk een beetje heuvelachtig is met veel scheuren en gaten. Voor deze scheuren en gaten hebben de Aboriginals allerlei verhalen/verklaringen. Deze verhalen/mythologie vormen samen ‘dreamtime’ al noemen ze dat hier ‘Tjukurpa’. Tjukurpa is de wet waarnaar de Aboriginals leven.

Na Uluru is het tijd voor de terugreis naar Alice Springs. Daar slapen we heerlijk in een zacht bed :-) We zitten nu op het vliegveld van Alice Spring en vliegen zo naar Darwin. Next!

OutbackAustralia BirthdayDinner OutbackView Roadtrain KingsCanyon1 KingsCanyon2 KingsCanyon3 KingsCanyon4 KingsCanyon5 KingsCanyon6 KingsCanyon7 SlapenInEenSwag KataTjuta1 KataTjuta2 KataTjuta3 KataTjuta4 KataTjuta5 KataTjuta6 RedSand UluruSunset UluruSunrise1 UluruSunrise2 Uluru2 Uluru3 Uluru4 Uluru5 Uluru6

1. Marianne van Soesbergen:
    14 mei 2018
    Wat een avonturen hebben jullie weer beleefd maar ook wel afzien , lijkt me.. vooral die kou..Ik weet eigenlijk weinig van de geschiedenins van de Aboriginals , heel triest. Je waardeert straks je leven in ons "kikkerlandje" wel weer, denk ik..☔
  2. Hans:
    14 mei 2018
    Tjonge wat een belevenis....en wat een sparerib...:) daar kan ik niet overheen.....
  3. Kees:
    14 mei 2018
    Toch weer indrukwekkend die outback. Spareribs. Okay, 't is geen Loetje, maar je moet wat?
  4. Ruben:
    Dit waren meerdere Loetjes tussen botjes! 😜
  5. Carolina:
    Wat heerlijk! 😘
  6. Marijke:
    14 mei 2018
    Ik vind het vooral afzien
    Respect voor jullie jeugdige flexibiliteit. Dan is het hier maar saai.....
    Liefs ❤ van Marijke en Cliff
  7. Peter L:
    14 mei 2018
    Die Sparerib komt nog een eigen verhaal van online?
  8. Dicky:
    14 mei 2018
    Wat een ontberingen maar de indrukken neem je mee voor de rest van je leven.
  9. Rosy:
    19 mei 2018
    Supervet, Anna en Ruben! Echt herinneringen voor 't leven maken jullie. Jasper en ik gaan nu de outback van Sardinië in, you could die there heb ik gehoord. Geniet!
  10. Ruben:
    19 mei 2018
    @Rosy, omg, daar ook al?! Please be careful and bring some insect repellent, that's always a life saver ;-) Have fun!