Northern Territory - Top End

20 mei 2018 - Perth, Australië

In Darwin is het warmer dan in Alice Springs, het is er zo’n 30 graden. Lekker weer weer! We halen de auto op (een Kia deze keer, gelukkig weer een automaat). We maken een plannetje voor de komende dagen; Kakadu National Park, Nitmiluk en Litchfield.

Op naar de Wetlands! Tijdens onze eerste wandeling bij een billabong (meertje) zien we al snel onze 1e krokodil liggen, een kleintje hoor. Hij ziet ons ook want hij verdwijnt snel in het water. Als we over een brug rijden zien we nog een hele grote liggen op een zandbank. Onderweg komen we ook nog een dingo (wilde hond) tegen. Blijft toch gaaf om zulke dieren in het ‘echt’ te zien (net zoals de kangoeroes, koala’s, enz.) Bij Ubirr (Aboriginal plaats) bekijken we de rock art en een 360-graden uitzicht over de Wetlands en Arnhemland.

In Kakadu doen we de Yellow Water cruise. 2 uur varen op het water over de Wetlands. We hebben weer een leuke gids die 2 uur lang non-stop kletst. We zien enorm veel vogels en ook weer krokodillen. Zelfs een aanval van een grote krokodil op een kleintje, het lijkt wel National Geographic (zie filmpje). Heel bijzonder landschap, wat af en toe bijna Hollands aandoet. Na de cruise doen we nog een walk met nog meer Aboriginal rock art en vervolgens rijden we door naar Katherine, Nitmiluk National Park.

In Nitmiluk gaan we weer het water op, deze keer varen we door de Katherine Gorge. Vanwege het ‘wet season’ is het nog niet toegestaan om te kanoën, mede vanwege de krokodillen. We varen door 3 Gorges en moeten aan het einde van iedere Gorge een stukje lopen en overstappen in een andere boot. Leuke tocht.

Onderweg staan er veel en vaak stukjes bos in brand. Met opzet aangestoken door de Aboriginals. Het is goed voor de grond en zo krijgen andere bomen/planten weer de ruimte.

De dag daarna rijden we naar Litchfield. In het plaatsje Batchelor slapen we in een ‘slaapkliko’, een soort container op een camping. Prima bed gelukkig! We bekijken de Magnetic/Cathedral Termite Mounds (groot!) en een mooie waterval. Hier mag je wel zwemmen, als je wilt.

De volgende ochtend in Lichtfield, gaan we naar Tolmer Falls en Wangi Falls. We wisselen de band van de auto want die is enorm versleten (je ziet het ijzeren geraamte naar buiten komen) en wordt al zacht. De reserveband is een thuiskomertje dus met 80 km/u terug naar Darwin. In Darwin eten we ’s avonds dan ‘eindelijk’ krokodil. Krokodil en kangoeroe op een stokje als een soort saté (skewer) en slow cooked croc ribs. Je zou denken dat krokodil op veel menukaarten te vinden zou zijn maar niets is minder waar, t was nog best een zoektocht maar we wilden het toch echt even proeven.

En nu op naar Perth, aan de Westkust! Onze laatste stop in Australië… Dan gaat de tijd opeens toch wel heel snel. Het tijdsverschil wordt ook steeds minder, in Perth is het straks slecht 6 uur later dan in NL. We halen overmorgen de camper op (weer eenzelfde Hippie) en zijn van plan om in 2,5 week langs de kust naar Exmouth te rijden en vervolgens terug naar Perth. Zaterdag 9 juni zijn we dan weer thuis…

OnTheRoad Kakadu_Billabong AboriginalRockArt1 AboriginalRockArt2 KakaduUbirr_view Wetlands_YellowWater Wetlands_YellowWater2 Croc KatherineGorge KatherineGorge_Gorge2 KatherineGorge_Gorge3 Nitmiluk Bushfire Slaapkliko BuleyRockhole FlorenceFalls TolmerFalls WangiFalls

1. Marianne van Soesbergen:
    20 mei 2018
    Dank voor de mooie foto's. Krokodil en kangoeroe op een stokje , zou ik persoonlijk niet willen proeven..😣En wat gaat de tijd snel dat jullie 9 juni alweer thuis komen..!
  2. Marijke:
    20 mei 2018
    Krokodil in het wild zien....BRRRRRR.
    Wat een indrukken krijgen jullie te verwerken en dan straks weer moeten wennen aan het saaie leven hier. Het valt niet mee allemaal, maar de familie zal zo blij zijn om jullie weer te zien!
    Liefs van Marijke, ook van Cliff
  3. Kees:
    20 mei 2018
    Satéh Croco. Met pindasaus? Ben wel benieuwd hoe dat smaakt. En ja, slapen in een ijzeren kamertje. Hier, in A'dam, hebben ze een ouderwets ledikant. Moet veel lekkerder liggen. Nog even.... :-)
  4. Kees:
    20 mei 2018
    Satéh Croco. Met pindasaus? Ben wel benieuwd hoe dat smaakt. En ja, slapen in een ijzeren kamertje. Wat een armoe. Hier in A'dam hebben ze een ouderwets ledikant. Ligt veel lekkerder. Nog even...
  5. Anna:
    20 mei 2018
    @Marianne&Marijke, ook weer gezellig natuurlijk! Leuk dat we al n uitje gepland hebben staan 😊😘
  6. Truus:
    20 mei 2018
    De zomer is hier aangebroken. Dus jullie kunnen overstappen. Zijn krokodillen geen beschermde dieren?
  7. Ruben:
    21 mei 2018
    @Truus, ja, ze zijn inderdaad beschermd. Daardoor zijn er nu eigenlijk weer teveel krokodillen! Het vlees dat je in de restaurants eet, komt bij een krokodillenfarm vandaar, daar worden ze gefokt en of gevangen krokodillen worden daarheen gebracht.
  8. Dicky:
    21 mei 2018
    Wat een avonturen hebben jullie beleefd en nog. Mooie foto's en video's bedankt was leuk jullie op deze wijze te volgen. En ik wacht op het laatste reisverhaal. Geniet zolang het kan😙
  9. Ruben:
    22 mei 2018
    @Dicky we hebben nog zo'n 2,5week te gaan. We gaan er maximaal van genieten. XX
  10. Esther:
    23 mei 2018
    Heerlijk luitjes! Het kan niet op al die avonturen. Hoe fijn dat jullie zo blijven genieten en verwonderd zijn over steeds weer nieuwe werelden. Een aaneenschakeling van prachtige momenten. Heel benieuwd hoe jullie zijn (geworden) straks.
    Liefs uit Haarlem!!
    9 juni zijn jullie van harte welkom voor de verjaardag van Madelief hoor, kan je meteen aanschuiven;-)