Queensland - Het Noorden

9 mei 2018 - Cairns, Australië

1 mei 2018: De wekker gaat om 4.30am… Wel met een hele goede reden want Ruben gaat vandaag Skydiven! Een langverwachte wens die in vervulling gaat, als verjaardagscadeau voor zijn aankomende 40ste verjaardag. Vanwege de wind en bewolking wordt er helaas niet boven/over de Whitsundays gesprongen maar meer landinwaarts. Wat wel weer heel tof is, is dat hij ‘door’ de wolken valt. Het was een geslaagde sprong, kijk maar naar de foto’s!

De volgende dagen rijden we via Bowen, Forest Beach en Mission Beach naar Cairns. Vanuit Cairns gaan we op een zogeheten Liveaboard (‘leven aan boord’) 2 dagen duiken op het Outer Great Barrier Reef. Wel weer even spannend, voor mij de eerste duiken na het behalen van m'n PADI en ook dat is inmiddels alweer bijna 3 maanden geleden. Het is echt een geweldige trip. Eerst met de dagboot ”ReefQuest” het rif op, daar maken we onze eerste 2 duiken. Daarna stappen we over op de Liveaboard “OceanQuest”, daar doen we nog een middagduik en Ruben ook nog een avondduik. Het thema is ‘Sharks in the dark’ dus ik sla deze duik even over… Wel kun je in je wetsuit en met snorkel op het plateau aan de achterkant van de boot liggen, wat ze vervolgens een eindje in het water laten zakken. Ze voeren de vissen die daardoor vlak voor je neus langs zwemmen. De haaien trouwens ook! Uiteindelijk zie ik de haaien van dichterbij dan Ruben, haha. In vergelijking met de haai die we tijdens het snorkelen zagen zijn dit maar ukkies :-) De volgende ochtend maken we om 6am nog een ochtendduik. Dan zien we ook slapende haaien, 1 in het zand en 1 verstopt tussen het koraal. Na het ontbijt maken we nog 2 duiken. We zien tijdens alle duiken sowieso prachtige vissen (en ook heel veel!) en het koraal is ook erg indrukwekkend. Je kunt hier ook heel goed snorkelen, het rif ligt op sommige plekken heel dicht bij de oppervlakte. Wij duiken nog vrij diep, zelfs op 19 meter. Wat een belevenis om hier te (mogen!) duiken.

Vanuit Cairns gaan we ook nog met de trein door het regenwoud naar Kuranda, op de terugweg nemen we de skytrain over het regenwoud. Best hoog!

Na Cairns rijden we door naar Daintree National Park, met het campertje op de ferry over de Daintree River (geen krokodil gezien). Een mooie rit dwars door het regenwoud. Wel zien we een Cassowary in het wild met een kleintje. Dat betekent dus dat het een mannetje is, want de mannetjes broeden de eieren uit en voeden de kinderen op! Bijzonder om ze zo in het wild te zien. Er staan op verschillende plekken borden dat je uit moet kijken voor overstekende Cassowaries (jaja, dachten wij steeds) maar ze lopen er dus echt. In Daintree lopen we een aantal mooie boardwalk-tracks en we gaan naar Cape Tribulation “Where the rain forest meets the ocean”. Spot op de foto de camouflage sprinkhaan.

We zijn inmiddels alweer bijna aan het einde van onze campertour aan de Oostkust. Op de terugweg naar Cairns stoppen we nog bij de Mossman Gorge, ook weer een heel mooi regenwoud waar ze een walking trail hebben aangelegd langs rivieren en hele oude, gigantische bomen. We lunchen en winkelen in Port Douglas en slapen in Palm Cove. De laatste paar nachten staan we steeds op een camping aan zee. In slaap vallen met het geluid van de golven…

In het Noorden van Queensland ‘mag’ je overigens nergens zwemmen in zee, behalve als er zgn. ‘stinger (kwallen) netten zijn uitgezet. Overal wordt gewaarschuwd voor kwallen (nov tm mei) en staan er flesjes azijn en hoe Noordelijker je komt, komen er ook waarschuwingsborden voor krokodillen bij.

Ze noemen Queensland ook wel The Sunshine State, we hebben hier inderdaad ook alleen maar mooi weer gehad. Het is echt even wennen voor de voeten als we voor een wandeling schoenen/gympen aantrekken. Het is hier wel een stuk benauwder & vochtiger, Tropical Wetlands.

We hebben zojuist de camper ingeleverd. In totaal hebben we 4.463 km gereden. Morgen, 10 mei (Ruben’s verjaardag) vliegen we naar Alice Spings. Op naar de Outback en Uluru!

Ruben_Skydive1 Ruben_Skydive2 Ruben_Skydive23 GreatBarrierReef_OceanQuest GreatBarrierReef_NemoGreatBarrierReef1 GreatBarrerReef2 GreatBarrierReef3 GreatBarrierReef4 GreatBarrierReef5 GreatBarrierReef6 Kuranda_Train1 Kuranda_Train2 KurandaTrain_view Kuranda_Skytrain. Daintree_Ferry Sign_Cassowarry Cassowarry Cassowarry_kleintje Daintree_Rainforest Daintree_Rainforest2 CapeTribulation1 CapeTribulation2 CapeTribulation3 Camouflage_Sprinkhaan MossmanGorge1 MossmanGorge2 Palmcove Sign_kwallen Sign_Crocodile SunshineState

1. Natalie:
    Jeetje wat gaaf!
  2. Marijke Redhead:
    9 mei 2018
    Wat een lust om naar te kijken! Heb weer genoten. Alvast van harte gefeliciteerd met je verjaardag morgen en nog vele goede jaren erbij. Geniet samen met Anna van de dag en we zullen een glaasje op je drinken . Groeten uit het zonnige zuiden pff wel 30 graden hier in Limburg.
  3. Marianne van Soesbergen:
    9 mei 2018
    Stoer dat Ruben ging skydiven ! En wat een bijzondere dieren die cassowarries en de prachtige sprinkhaan. Hier op Terschelling ook veel dieren.. Stuur nog foto's.
    Ruben vast van harte gefeliciteerd en veel liefs 😚 van Marianne en Marijke
  4. Truus:
    10 mei 2018
    Dag Ruben van harte gefeliciteerd, wat een bijzondere verjaardag. Lege stranden en prachtig weer dat is hier toch onmogelijk. Liefs