Het Wilde Westen

31 mei 2018 - Coral Bay, Australië

Perth is de meest geïsoleerde metropool ter wereld. Jakarta in Indonesië is dichterbij dan Canberra (de hoofdstad) of Sydney. Wij vinden het weer een stad zoals andere steden, niet echt boeiend. Er is een heel groot park met een botanische tuin in de stad, Kings Park, daar maken we een wandelingetje (18km maar liefst). Na 1 dag in Perth halen we weer een Hippie campertje op, deze keer geen automaat en moeten we toch nog links schakelen deze reis!

Onze eerste stop richting het Noorden is Lancelin. Een fijne camping aan het strand met zonsondergang aan zee! Vanuit Lancelin rijden we richting the Pinnacles dessert. Een groot gebied met merkwaardig gevormde rotsformatie, zgn. pinnacles. Het zand is in dit gebied is heel verschillend van kleur, het varieert van spierwit, naar geel en ook rood.

Via Geraldton rijden we verder naar het Noorden. We rijden flink door en leggen in 4 dagen zo’n 1300km af. Eindpunt Exmouth. Tijdens 1 reisdag is het erg slecht weer, de weg staat op verschillende plekken deels onder water. Wat erg grappig is, is dat er kangoeroes het regenwater, dat op de snelweg blijft liggen, komen opdrinken (zie filmpje). Onderweg overnachten we o.a. in Bullura, ook weer een plekje in the middle of nowhere maar met een ‘shower under the stars’! Oftewel een buitendouche :-) Let er op dat je na het dochen wel wat hout op het vuur gooit zodat de volgende ook warm kan douchen!

In Exmouth boeken we een snorkeltour, inclusief zwemmen met whale sharks (walvishaaien), de grootste vis ter wereld. We krijgen een uitgebreide briefing van de crew. Je mag niet duiken of voor de whale shark langs zwemmen, ook moet je 3 meter afstand houden. Als de whale shark eenmaal gepasseerd is, mag je wel met hem of haar meezwemmen. Ik ben eerst wel wat nerveus maar na de eerste keer zwemmen/snorkelen is dat gauw over. Wat geweldig! Zo’n grote vriendelijke reus die heel relaxed voorbij komt zwemmen. Omdat het waait en er redelijk wat golven zijn, is het water niet heel helder. Daardoor kunnen/mogen we dichterbij de whale shark komen. Hoe tof als je uit het ‘niks’ opeens zo’n gevaarte ziet opdoemen (zie het filmpje!). We gaan wel 6x het water in. Soms zijn er meerdere whale sharks, wij hebben er met 1 gezwommen die heel lang aan de oppervlakte bleef. Deze whale shark was zo’n 8 a 9 meter groot.  Op de terugweg zien we vanaf de boot ook nog 2 humpback whales! De eerste van het seizoen. Weer zo'n gelukje...

Na Exmouth rijden we weer 'naar beneden', Zuidwaarts dus, naar Coral Bay. Daar staat de volgende tour op het programma, zwemmen met Manta Ray’s! Ook deze keer hebben we weer geluk, we zien 4 verschillende Manta’s en ook 1 die heel lang salto’s onder water maakt om op die manier plankton te eten (zie filmpje). De Manta's zijn tussen de 3 en 4 meter groot (van 'vleugelpunt to vleugelpunt zeg maar). Tijdens deze tour maken we ook nog 2 duiken. We zien een ‘cleaning station’, een plek waar o.a. haaien worden schoongemaakt door andere vissen, fascinerend gezicht. Let ook goed op de haaienbek die open gaat. Ruben heeft hier ook een filmpje van gemaakt :-)

Vandaag hebben we even een ‘rustdag’. Voor het eerst deze reis doen we een dagje echt helemaal niks en zitten we op de camping een boekje te lezen! Inderdaad, het is (nog steeds) een heel zwaar leven…

Perth_KingsPark Sunset_Lancelin Sunset_Lancelin2 Sunset_Lancelin3 Lancelin_beach Lancelin_PelicaanBirds Lancelin_Pelicaan White_Sanddunes Pinnacles1 Pinnacles2 Geraldton WildWest Campertje Floodway ShowerOnderTheStars ShowerUnderTheStars2 ShowerUnderTheStars3 OnTheRoad Snorkeling Whaleshark1 Anna_Whaleshark Whaleshark2 HumpbackWhales1 HumpbackWhales2 MantaRay1 MantaRay2 MantaRay3 MantaRay4 MantaRay5 CamoingLife

1. Kees:
    31 mei 2018
    Anna, de waternimf. Zwemt gewoon met manta's, whalesharks, "black tip sharks", turtles, Nemo's en met Ruben. 't Jonge jonge jonge wat zal het in NL saai worden. Hoewel, ze vindt een zonsondergang aan zee heel mooi. Nou, dat komt goed uit, want in NL heb je niet anders. :-) JALOERS !!!
  2. Marianne van Soesbergen:
    31 mei 2018
    Je zal die reusachtige "knuffelvissen" nog gaan missen in Nederland💗. Enfin jullie kunt altijd nog een aquarium kopen toch ?! Prachtige foto's weer !
  3. Marianne van Soesbergen:
    31 mei 2018
    Bedoel : jullie KUNNEN een aquarium kopen maar da's natuurlijk wel sneu voor de vissen..En er zijn i.i.g de mooie foto's !
  4. Kees:
    1 juni 2018
    @Marianne. Dat moet een groot aquarium worden. Groot genoeg zodat ze al snorkelend de goudvissen kunnen voeren.
  5. Marijke:
    1 juni 2018
    Nog even....en dan zien we jullie weer. Wij zijn ook wel leuk hoor!
  6. Kees:
    8 juni 2018
    Laatste bericht uit Down Under 08-06-2018 14:40: Ze zijn door de douane heen en gaan over een uur boarden. Richting Dubai. Daarna richting Schiphol. Goede vluchten. Tot ziens in 020. ('t Werd een keertje tijd zeg!)