Tongariro Alpine Crossing & Huka Falls

5 maart 2018 - Tongariro National Park, Nieuw-Zeeland

Gisteren hebben we een geweldige hike gedaan, de Tongariro Alpine Crossing.
19,4 km door, over en op een vulkanisch landschap (al was het volgens de Fitbit zeker 24km en bijna 40.000 stappen). Dit gebied is ook gebruikt voor verschillende opnames van Lord of the Rings. Zo staat Mount Ngauruhoe ook wel bekend als Mount Doom en heb je een prachtig uitzicht over Mordor. Check out the video!

Je rijdt met de auto naar het eindpunt en daar word je opgepikt door een busje dat je naar het beginpunt van de crossing brengt. Het eerste deel gaat nog over een mooi aangelegd houten pad, door heide en langs klaterende beekjes. Na zo'n 6km begint het eerste deel van de klim (nog deels via trappen), met aan het einde uitzicht op de Red Crater, heel bijzonder met een stuk 'opengescheurde' aardkorst. Dan verder omhoog waar de Emerald Lakes op je wachten. Prachtige kleuren! Vervolgens al 'glijdend' naar beneden en vervolgens klimmend weer omhoog naar de Blue Lake. Het hoogste punt van de crossing is 1.886m. Deze afstand moet je dus ook weer naar beneden. Het laatste deel is alleen maar dalen (en stiekem ook weer stukjes omhoog), erg zwaar en er komt geen einde aan... Maar t was t zeker waard! Zo'n 10.000 mensen doen deze hike ieder jaar, dus deze hike niet voor iedereen weggelegd.

De volgende dag doen we niet zoveel. Beetje uitslapen, lekker lunchen, een bezoekje aan de Huka Falls, toch ook wel weer indrukwekkend. Deze waterval levert 15% van de energie in heel Nieuw Zeeland, kun je nagaan met wat voor kracht het water naar beneden komt. En 's avonds is het tijd voor een spelletje!

Vanuit Nederland zien we allemaal geweldige sneeuw- en ijspret-foto's voorbij komen. Dat missen wij dan weer, eindelijk weer een echte winter! We voelen ons daardoor gelukkig wel wat minder schuldig met onze foto's en reisverhalen ; )

TongariroCrossing_1 TongariroCrossing_2 TongariroCrossing_MountDoom TongariroCrossing_RedCrater TongariroCrossing_4 TongariroCrossing_EmeraldLakes TongariroCrossing_5 TongariroCrossing_Mordor TongariroCrossing_Selfie TongariroCrossing_6 HukaFalls Qwirkle

1. Truus:
    5 maart 2018
    De Huka Falls een indrukwekkende waterval. En hier schijnt het zonnetje, het gaat lente worden.
  2. Marianne van Soesbergen:
    in Hoorn nu ook lente, sneeuw en ijs alweer verdwenen ! Mooie video 😍
  3. Peter L:
    👌👌
  4. Jessica:
    5 maart 2018
    Mooi daar!! Hier ook weer lente ineens na de kou :-) xx
  5. Chantal:
    5 maart 2018
    Heerlijk zo'n hike. Mooie foto's ook weer.
  6. Kees:
    Desolaat. Wauw!
  7. Esther:
    6 maart 2018
    Geweldig! Even alle films LOTR terugkijken🧐 . Jullie staan steeds weer in een nieuw decor. Prachtig, onwerkelijk ook lijkt me. Zo stoer ook weer, even afdalen.. brrr..
    Spel ziet er ook leuk uit, ken ik niet.
  8. Iris:
    7 maart 2018
    Wat een heerlijkheid - en zo te zien alleen op de wereld ;)
    Nog spierpijn de volgende dag? x